Jaarprogramma 2017: Bigger, better, faster
Wat kenmerkt deze generatie die ontwerpt in een maatschappij die razendsnel verandert en waar innovatie en vooruitgang de toverwoorden zijn. Waar liggen de grote transities en wat brengen deze transities ons. Welke invloed heeft de on-demand cultuur op ons vakgebied. Welke ontwikkelingen raken de essenties van vormgeving. Wie omarmen de kenmerken van deze tijd en welke tegenbewegingen zien wij. Welke rol speelt focus en aandacht in het ontwerpproces van nu.
On demand
On demand, big data, livestreams, newsfeeds: onze tijd wordt gekenmerkt door een ongelofelijk rap tempo. Een versnelling die al een aantal decennia is ingezet: de technologische revolutie. Een ratrace waarbij technologie, informatie, 24-uurs economie en de ontwerper lijken te wedijveren. Een revolutie die niet alleen is te vinden in onze technologie maar zich diep heeft geworteld in onze cultuur. Altijd bereikbaar, altijd aan, non-stop beschikbaar voor updates.
De ontwerper moet zich verhouden tot deze constante stroom van productie, informatie, data en ontwikkelingen. Het is een tempo dat bijna niet lijkt bij te benen. Maar is het zo dat wij inderdaad sneller gaan dan ooit tevoren? Of is deze versnelling slechts een verschuiving van medium, een groter podium voor het tijdelijke en een focus die zich richt op een netwerk in plaats van de isolatie? Welke invloeden hebben de versnelling en de enorme structuren op begrippen als privacy, transparantie, focus, verdieping, productie en productiviteit?
Veranderen de vakgebieden in de essentie, of zijn het slechts de middelen en de content die verandert?
De jagers en de onthaasters
In de ratrace worden ontwerpers gedwongen om duidelijke keuzes te maken van autonomen toeschouwers tot onderdeel van het systeem. Dit jaar gaat OPA op zoek naar de jagers en de onthaasters. Wie doet mee? Wie trapt er bewust op de rem? En wat betekend dit tempo voor het vakgebied?
Kan je je verdiepen door te versnellen of brengt een hoger tempo automatisch een vervlakking met zich mee? Kan je actueel werk maken wanneer je niet ieder seizoen met een nieuw project komt?
Structuur in de chaos
OPA gaat door middel van het jaarprogramma op onderzoek uit. En probeert aan de hand van een gevarieerd programma waarbinnen verschillende thema’s worden belicht grote verschuivingen te duiden.
Hierbij komt aan bod hoe verschillende ontwerpers met de kenmerken van deze tijd omgaan. Maar OPA wil ik ook juist over de grenzen van vormgeving heen kijken. Binnen het jaarprogramma is nadrukkelijk gekeken naar de verbinding die vormgeving heeft met vakgebieden die juist net buiten het domein van de vormgeving liggen. Wij zijn van mening dat de veranderingen van het vakgebied niet alleen zijn te duiden vanuit het vakgebied zelf maar ook vraagt om een programma waar ruimte is voor wetenschappers, journalisten en filosofen.