Sjoerd Verbeek is freelance illustrator en grafisch ontwerper en werkt vanuit het Coehoorn-gebied in Arnhem. Met een opleiding aan het Grafisch Lyceum heeft hij de basis meegekregen van het grafische vak en zich uiteindelijk beeldend ontwikkeld op de opleiding Illustratie aan de HKU. Na 5 jaar bij Studio Hands besloot hij afgelopen zomer de studio - die hij samen met goeie vriend Hilmer Thijs startte - te verlaten: “Ik wilde mij gaan concentreren op de dingen die ik het liefste doe en me daar verder in specialiseren. Verder gaan als freelancer was hierbij een noodzaak om te kunnen focussen en te bouwen aan mijn solo carrière.”
Elk medium is een canvas
Mijn doel is het creëren van krachtige en eenvoudige afbeeldingen voor merken en hun publiek. Ik ben gespecialiseerd in illustratie, pictogram ontwerp, set design (craft) en identiteiten. Altijd met liefde en veel precisie.
Mijn stijl is vaak heel levendig en de afbeeldingen hebben krachtige kleuren die met zorg zijn uitgekozen. Deze beelden zijn terug te vinden in verschillende vormen, aangezien ik elk medium zie als een canvas. Het kan gaan om volledige campagnes, zoals onlangs voor de Korenbeurs Arnhem met uitingen voor online advertenties, het illustratieve ontwerp voor de website, het vervaardigen van storyboards en het design voor animaties. Ook kan het gaan om iconen en kleine illustraties ter ondersteuning van (online) teksten. Soms gewoon volledige illustraties in magazines of zelfs objecten zoals een Duvel glas of een muurschildering.
Maak wat vets!
Het concept is altijd belangrijk binnen een opdracht. Keuzes worden gemaakt rondom het concept, maar het visueel experiment heb ik hoog in het vaandel staan. Hiervoor wil ik ook zo veel tijd als mogelijk gebruiken om dat aan te gaan. Binnen het visueel experiment ontstaan er soms dingen die je niet van te voren had bedacht of had kunnen bedenken. Ik maak daarom ook veel schetsen en uitwerkingen, waardoor ik uiteindelijk tot een goed ontwerp kom.
Een voorbeeld daarvan is Artbox Artsale, een van mijn laatste opdrachten. Een creatief agentschap in Amsterdam, vroeg mij om een campagne te maken voor hun Artsale. De briefing luidde: “Maak wat vets! Iets met verf of iets dergelijks”. Al met al een zeer vrije opdracht. Ik ben het experiment met mijzelf aangegaan om iets analoog en digitaal te maken. Ik kwam met het idee om echte verfstreken te produceren op transparante sheets en die dan vervolgens te gaan fotograferen vanuit verschillende hoeken. Dit werd de basis voor het ontwerp. Na een selectie van de fotografie maakte ik verschillende composities van een digitale collage met alle assets. Na de juiste vorm voegde ik nog extra lagen schaduw er aan toe et voilà: het artwork was klaar.
The Dark Side
Voor de editie van de OPA avond in november kreeg ik als thema: The Dark Side. Als snel vormde het idee om beeldend met de kleur zwart/wit en schaduw/verlooptinten te werken. Dit vond ik aansluiten bij de schaduwkanten van de desbetreffende ontwikkelingen. Het beeld is zeer krachtig en iconisch geworden door de eenvoud. Ik wilde een trap maken naar de 'andere' kant die voor mijzelf duister aanvoelt. De ontwikkelingen en niet wetende waar alles zal eindigen en wat het ons zal brengen. Zowel positief als negatief.
Restaurant make-over
Er zijn verschillende opdrachten die ik nog heel graag zou willen doen. Een die ik al heel lang op mijn lijstje heb staan staat al op de planning: een muurschildering in een bedrijfspand. Binnenkort zal ik in een Arnhems bureau een muur beschilderen van ongeveer 14 meter lang en 3 meter hoog. Ik heb er nu al zin in! Mijn nieuwe doel is om een keer een restaurant/cafe volledig te vormgeven. Ik praat dan over zowel de identiteit online als offline: logo, handgemaakte signing binnen en buiten, illustratieve menukaarten, muurschildering in de zaak, exclusief glasontwerp en speciale promoties rondom de opening. Alles is mogelijk! Dus wie voelt dit idee aan en heeft een startende zaak of heeft een restaurant dat een volledige make-over nodig heeft...? ; )