Google beantwoordt onze levensvragen. Siri wijst ons de juiste kant op. Spotify laat ons wegdromen, terwijl Uber ons van Air naar Bnb brengt. Facebook houdt onze verwaterde vriendschappen levend en Netflix laat ons geen moment vervelen. Je mobiel brengt je in beweging.
Ik kom uit 1985 en mijn eerste iPhone schafte ik pas in 2010 aan. Alle jaren daartussen leefde ik zonder al deze mobiele hulptroepen. Muziek was nog geen geordende playlist maar een bak met gekke platen van m’n vader. YouTube heette MTV, waar het wachten was op de Virtual Insanity video-clip met de bewegende vloer. Iconische herinneringen die de bestaande realiteit even op z’n kop zette. Die me iets nieuws vertelde en me hebben geleerd dat de wereld niet hoeft te zijn wat het is.
Lang leve deze verbeelding. Een rijk en zeer onmisbaar goedje dat nog ouder is dan sprookjes van Grimm. Dat ervoor zorgt dat informatieoverdracht niet stopt bij een opsomming van feiten. Het vult ratio aan met emotie en zorgt ervoor dat je gniffelt bij een verhaal of er juist kippenvel van krijgt. Het is de deur naar een wereld die je nog nooit hebt gezien: Wonderland.
Verbeelding is de basis van mijn werk en mijn toetssteen voor goed creatief werk. Want wanneer verhalen met verbeelding worden verteld, gaan ze generaties lang mee. Dat is waarom ik destijds Illustratie ben gaan studeren. Maar na mijn afstuderen in 2007, het jaar waarin de eerste iPhone werd gelanceerd, is de wereld interactief geworden. Vanaf dat moment hebben we mobiele hulptroepen die ons continue verder kunnen laten kijken dan onze eigen verbeelding. En wanneer je ze goed inzet stuit je, net als Columbus, op nieuwe onverwachte werelden.
Gelukkig bezit de mens van nature deze nieuwsgierigheid. Een peuter hoef je niet te leren lopen. Dat gebeurt vanzelf omdat hij de wereld wil ontdekken. Continue zijn we op zoek naar iets dat ons naar een betere, leukere of betekenisvolle wereld brengt. En daar hoef je tegenwoordig de deur niet meer voor uit; de mobiel brengt zelfs de luie mens vanaf de bank in beweging.
Mensen in beweging krijgen, dat is de reden dat ik in reclame ben gaan werken. Elke dag ben ik voor merken bezig om ideeën te bedenken die mensen anders laten kijken, voelen, denken of doen. Een 30 seconde-durende video kan genoeg zijn om je positief over een merk te laten nadenken. Bij Havas Lemz maakten we o.a. een virtueel lokmeisje ‘Sweetie’ dat vieze mannetjes kon ontmaskeren, IKEA emoji’s die ruzie met je partner konden voorkomen en een selfie die je bewust maakt van de luchtkwaliteit om je heen. Als een #hashtag een revolutie tot stand kan brengen, dan is dat voor mij het bewijs dat de mobiel mensen in beweging brengt en ons naar Wonderland kan brengen.
De mobiel is onze ‘white rabbit’ die je met een opgewonden pootje continue wil meenemen naar een deur van een nieuwe wereld. Achter deze deur zit iets onbekends dat je op nieuwe ideeën, nieuwe gedachtes en tot zelfs nieuwe daden kan aanzetten. Mensen die anders gaan kijken brengen verandering. En verandering brengt de wereld verder.
snr. Creative & Art Director bij Havas Lemz - schreef deze column naar aanleiding van zijn presentatie op de OPA avond Swipe away the heartache, emojify the pain.