Ontwerpbureau Superposition is een samenwerking tussen Bram Bogaerts en Robin Smits. Beiden afgestudeerd aan ArtEZ in Arnhem - Robin bij Graphic Design in 2012, Bram bij Interaction Design in 2015 - kwamen ze terecht bij de Haagse ontwerpstudio LUST en haar dochteronderneming LUSTlab. Door dit werk te combineren met eigen projecten, zowel autonoom als in opdracht, ontwikkelden ze een liefde voor het kunstenaar- en ondernemerschap. Begin 2016 besloten zij samen Superposition op te richten om deze gedeelde visie gezamenlijk binnen een eigen praktijk uit te diepen. OPA heeft Superposition uitgenodigd om in 2018 de visuele identiteit van ons jaarprogramma Things te ontwerpen: een logo en een serie posters en flyers.
Interactieve ervaringen
"Wij focussen ons graag op het ontwerpen en ontwikkelen van interactieve ervaringen. Middels deze interactieve ervaringen leggen wij verhalen bloot die liggen verscholen in grote hoeveelheden digitale data of informatie, digitale processen en online archieven. Wij proberen deze verhalen te extraheren uit het digitale domein en deze, vaak complexe, verhalen visueel inzichtelijk, benaderbaar, tastbaar maar bovenal menselijk te maken door middel van interactieve ervaringen. De ontwikkeling van de interactieve ervaringen berust vaak op het gebruik van de nieuwste technieken op het gebied van software, hardware en design.
Een mooi voorbeeld van deze zo'n ervaring is het project Unfolded Cinematography - een app waarmee de gebruiker op een uitnodigende en intuïtieve manier door het gigantische archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid kan bladeren. Tof om te vermelden is dat Unfolded Cinematography in 2017 tweemaal is geselecteerd voor de Gouden Kalf competitie op het Nederlands Film Festival - zowel binnen de categorie Interactive als in de NFF Debuut competitie.Naast het ontwikkelen van deze interactieve ervaringen houden wij ons ook graag bezig met de veranderlijke begrippen als een huisstijl of identiteit. Want wat zou een huisstijl of identiteit moeten zijn in het huidige digitale tijdperk? Met het oog op deze vraag hebben onze ontwerpen vaak een generatief karakter en vloeien ze dikwijls voort uit data. Wij kijken graag naar natuurlijke processen en algoritmes. Binnen ons ontwerp-proces ontwikkelen wij vervolgens onze eigen tools om deze processen en algoritmes visueel naar onze hand te zetten.
De volgende twee projecten voor Hotel Nimma illustreren voor ons mooi hoe een de een uit de ander kan voortvloeien: voor de interactieve welkomstbalie ontwierpen we een custom grid waar we de huisstijl voor het hotel weer op konden baseren."
Specialisme en samenwerken
"Sinds maart delen wij als studio een ruimte in Pand Ontwerpers - gelegen aan de Prinsessestraat in Arnhem - met collega ontwerpers Richard Vijgen, Daan van Dijk en Bart Weber. Binnen onze studio zelf hebben wij geen duidelijke taakverdeling. Wel hebben we ieder ons specialisme waarvan de oorsprong en het verschil vrij goed terug te herleiden zijn tot het verschil in onze opleidingen. Zo is Bram gespecialiseerd in creative coding en is Robin meer typografisch onderlegd. Wij werken in alle gevallen samen aan een project en tijdens deze ontwerpprocessen vinden wij het prettig om vanuit onze specialismen op elkaars schetsen te reageren.
Binnen onze praktijk gaan de twee ontwerpmethodieken 'inhoudelijk concept' en 'visueel experiment' vrijwel altijd hand in hand. Wij vinden het prettig om onze concepten op een visueel experimentele manier gestalte te geven. Wij zoeken hierbij graag naar een esthetiek die als een nieuwe natuur aanvoelt, zoals het ontwerp voor de ArtEZ-expositie tijdens het InScience Festival: de stippen van de huisstijl worden digitaal gemanipuleerd maar gedragen zich als natuurlijke fenomenen zoals olievlekken en vlammen. Deze nieuwe esthetiek zou in veel gevallen niet kunnen bestaan buiten het digitale domein."
Wetenschappelijke verhalen
"Inspiratie komt voor ons uit verschillende hoeken. Voor of tijdens het initiëren van eigen projecten laten we ons graag inspireren door verhalen, vaak met een wetenschappelijk karakter. Een mooi voorbeeld van een dergelijk verhaal is Point Nemo - over de plek op aarde die het verst verwijderd is van land. Wij zien het als de ultieme uitdaging om een geschikte vorm te ontwikkelen binnen het meest passende medium om een groot publiek kennis te laten maken met dit soort wetenschappelijke fenomenen.
Voor de ontwikkeling voor het OPA jaarthema hebben wij ons bijvoorbeeld laten inspireren door het (oorspronkelijk) architectenduo Slothouber en Graatsma. Via een aantal mooie omwegen ontmoetten zij elkaar bij de Dutch State Mines (DSM). Hier verzorgden zij onder andere tentoonstellingsontwerpen en het ontwerp van advertenties. In hun tijd bij DSM kregen ze veel ruimte om hun fascinatie met de Kubus te onderzoeken en uit te diepen in hun ontwerpen. Wij hebben ons laten inspireren door de manier waarop zij het begrip en ding 'kubus' zowel op het platte vlak als ruimtelijk op probeerden te rekken. Voor de huisstijl van Things hebben wij onderzocht hoe de kubus als concrete en symmetrische vorm in het huidige digitale tijdperk waardig gerepresenteerd zou kunnen worden. Enkele ontwerpvragen tijdens ons proces waren: hoeveel kleur is er nodig om de suggestie van diepte te wekken? En hoe kunnen we de afzonderlijke eenheden of pixels een gedrag meegeven waarmee het grotere geheel een harmonieuze animatie laat zien?"
Toekomst
"Zoals we eerder schreven vinden wij het erg interessant om nieuwe complexe verhalen inzichtelijk en benaderbaar te maken door middel van interactieve ervaringen. Wij zouden heel graag in de nabije toekomst - eventueel door middel van subsidies - voor een aantal van deze onvertelde verhalen een ontwerp traject starten.
Verder zouden we graag werken aan opdrachten in de publieke ruimte om individuen te bereiken en te onderzoeken hoe onze interactieve ervaringen een positieve impact kunnen hebben op bijvoorbeeld de sociale cohesie in een stad of wijk."