Cas Simons en Jeroen van den Boom zijn oprichters en eigenaren van grafisch ontwerpbureau Simons en Boom. Ze ontmoeten elkaar op wat toen nog de Hogeschool van de Kunsten Arnhem heette, waar ze beiden grafisch vormgeving studeerden en les hadden van onder andere Thomas Widdershoven en Roelof Mulder. Peter Nijenhuis interviewt hen over werk, het bureau en hun visie. 
 
Peter Nijenhuis: Zijn jullie gelijk na het afstuderen een bureau begonnen?
Jeroen van den Boom: Ik ben eerst als freelancer gaan werken, onder andere voor Thomas Widdershoven. Vervolgens bedacht ik dat het tijd was om mijn eigen bureau te beginnen, maar na zeven jaar werken in m'n eentje, had ik daar genoeg van.
Cas Simons: Ik had ondertussen zeven jaar gewerkt bij Mooijekind Ontwerpers, een bureau dat inmiddels al niet meer bestaat,  en vond het tijd om voor mezelf te beginnen. Net als Jeroen wilde ik niet in m'n eentje werken. Mijn plannen en wensen en die van Jeroen vielen op dat moment mooi samen. 
 

Industriepark Kleefse Waard

Peter Nijenhuis: Hoe zouden jullie jezelf willen omschrijven?
Jeroen van den Boom: Als een nuchter bureau met een strategische inslag.

We vragen steeds: 'klopt dit?'

Peter Nijenhuis: Wat betekent dat, een strategische inslag?
Jeroen van den Boom: Dat we uitgaan van de vraag en de behoeftes van de klant. Wij, als ontwerpers, hebben natuurlijk een bepaalde kijk op hoe een bedrijf of een instelling het beste kan communiceren, maar het kiezen van de middelen doen we in samenspel met een opdrachtgever. We vragen steeds: 'klopt dit?'
 
Peter Nijenhuis: Jullie hebben een behoorlijk pand en twee mensen in dienst. Jullie lijst met klanten is ook geen klein bier. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?
Cas Simons: Dat is zo gegroeid. Je hebt klanten en als je het goed doet, komen er andere klanten bij.  Je wordt door een klant of door iemand waar je mee samenwerkt aanbevolen of voorgesteld aan iemand van een volgend bedrijf. Van het een komt het ander, zeg maar.

Peter Nijenhuis: Jullie dragen geen pak en er staat geen BMW voor de deur. Waar moeten jullie het van hebben om klanten te overtuigen?
Jeroen van den Boom: We zijn op ons best als we met een klant om tafel zitten en goed hebben nagedacht over een bepaald probleem en de mogelijke oplossingen daarvan.
Cas Simons: Het schijnt dat we een goed gevoel hebben voor hoe onze klanten denken en wat ze willen. Een van onze klanten heeft wel eens gezegd dat we goed kunnen 'aftappen'. We kunnen goede vragen stellen en luisteren. Klanten vertellen. Wij halen eruit wat er echt toe doet.

Een van onze klanten heeft wel eens gezegd dat we goed kunnen 'aftappen'.

Peter Nijenhuis: Deze serie interviews is gewijd aan toekomstprojecten. Wat zijn die van jullie?
Cas Simons: We zijn niet gericht op het maken van dingen, van drukwerk, websites of objecten als doel op zich. We zijn gericht op het samenwerken met anderen. Samenwerkingen ontstaan, die kun je niet direct sturen of zomaar even binnenhalen door acquisitie. Met onze huidige opdrachtgevers werken we in sommige gevallen al een hele tijd samen. Het zijn stuk voor stuk bedrijven en instellingen met een missie waarin wij kunnen geloven. Wij doen ons best om onze opdrachtgevers te begrijpen, zijn doen dat omgekeerd ook. Er moet een klik zijn, anders werkt het niet. Het avontuur voor ons is dat we door samenwerking met opdrachtgevers voor puzzels worden gesteld en tot dingen komen die we uit onszelf nooit zouden bedenken. Die onvoorspelbare uitkomsten van samenwerking zijn voor ons spannender dan autonoom dingen ontwerpen. Bij ons komen de meeste dingen voort uit een vraag van iemand anders.

Roboplot

Peter Nijenhuis: Jullie maken ieder jaar een geschenk voor vrienden en relaties en onlangs hebben jullie de Roboplot gelanceerd. Zijn dat niet een beetje autonome projecten?
Jeroen van den Boom: Onze relatiegeschenken, zoals onze sokken in het Chinese jaar van de Geit en de doos met pelpinda's en apenmasker in het jaar van de Aap, bedenken we eens per jaar. Je zou dat, als je wilt, autonoom werk kunnen noemen, maar dat geldt niet voor de Roboplot.  Die komt weer voort uit een vraag. We werden door een van onze opdrachtgevers, Industriepark Kleefse Waard, gevraagd om deel te nemen aan een techniekbeurs. Dat wilden we wel, maar wat moesten we laten zien? We zijn grafisch vormgevers, techniek is voor ons een hulpmiddel. Om toch met iets op de proppen te komen, hebben we in Canada de software en bouwinstructies besteld voor een tekenmachine die in één enkele lijn een fotografisch bestand omzet in een tekening. Dat apparaat hebben we gebouwd en op de techniekbeurs opgesteld. Bezoekers konden een portretfoto laten maken die na een scan door de plotter werd omgezet in een tekening. Het enige wat we hebben toegevoegd is software voor het bewerken van de foto's. De reacties waren enthousiast en vervolgens hebben we nagedacht over wat je nog meer met de plotter zou kunnen doen. Inmiddels  staat hij bij ons op kantoor. Via een website kun je ons een portretfoto sturen die de plotter omzet in een portrettekening; een Roboplot. Wij vinden het een aardig idee, maar we zouden er nooit op zijn gekomen als er niet de samenwerking met het Industriepark Kleefsewaard was geweest en de vraag om deel te nemen aan de techniekbeurs.
 

simonsenboom.nl
 

Peter Nijenhuis
Steun OPA door member te worden en krijg naast gratis toegang tot onze avonden nog vele extra’s!