Deze avond ging over de invloed van modeblogs, bloggers, instagram, hypes en hashtags. Het aantal volgers bepaalt tegenwoordig je populariteit. De mogelijkheden van internet hebben de hele modesector op z’n kop gezet. De snelle opkomst van blogs en  influencers had niemand kunnen bedenken. Hoe zien onze sprekers Leroy Aznam, Sanne Bolten en Bas Kosters deze ontwikkeling en hoe zien zij zichzelf hierbinnen?

Ga de straat weer op, daar zie je nieuwe trends

Alleen maar influencers inzetten werkt niet meer
Leroy Aznam begint met het maken van een instastorie die hij meteen post. Daarna neemt hij ons mee naar zijn begintijd in 2008 - toen hij net klaar was met zijn opleiding internationale business & marketing management - en hij de blog www.commedesleroi.com begon. In die tijd bepaalde print media alles. Destijds werd online nog helemaal niet serieus genomen, maar al heel snel was z’n blog zo succesvol dat hij zijn eigen PR & marketingbureau Ivy Lee startte. Aznam: “Ik heb dus zelf meegemaakt wat de kracht van Social Media kan doen met je leven.” Een van de omslagpunten volgens hem is het moment dat modeontwerper Alexander Wang een tas weggaf aan actrice Asley Olsen. Toen zij daar in de media mee verscheen was er een run op de tas. Andere merken speelden hier meteen op in door ook tassen, accessoires & kleding weg te geven aan celebrities. Zo ontstond de werkwijze met influencers. Nu is het volgens Aznam vooral belangrijk dat merken nadenken met welke influencers ze welke doelgroep bereiken. Dat wordt volgens hem tot nu toe nog te weinig gedaan. Zo werkte hij voor Converse en selecteerde een lokaal Limburg bandje met potentie, omdat zij de vibe hadden die Converse graag uit wilde stralen. Kijkend naar de toekomst ziet hij vooral een combinatie van online en offline, waarbij ze elkaar aanvullen vanuit hun eigen kracht. Magazines proberen niet langer het online tempo te volgen, maar gaan juist inzetten op kwalitatief mooie uitgaven met aandacht voor vormgeving en fotografie. Hij raadt zijn klanten (zoals Ugg, Men at Work, Teva) ook aan om echt de straat weer op te gaan, daar zie je nieuwe trends.

Wat is de toekomst voor modebladen?
Sanne Bolten (copywriter, journalist, conceptontwikkelaar) schreef voor de populaire modeblog After DRK en heeft zich gespecialiseerd op het gebied van digitale cultuur. Ook zij benadrukt dat voor geprinte media online publiceren enorm belangrijk is geworden. In 2011 was zij de eerste online stagiair voor Vogue en schreef zij samen met haar leidinggevende 2 tot 4 artikelen per dag. Nu zes jaar later werken er tien mensen op die afdeling. Op dit moment is het aantal print titels flink uitgemagerd (vaak volgend) en zijn modeblogs getransformeerd tot commerciële platforms (vaak leidend) met veelal niet-geschoolde schrijvers.  Bladen hebben nu vaak een grote online afdeling en hoge online publicatiedruk. Er verschijnen zelf bloggers op de cover van magazines. Voor ons zet ze nog even de belangrijkste verschillen tussen print en blogs op een rij:
 

PRINT 

  • Voornamelijk zenden
  • Afzender ‘verborgen’
  • Brede onderwerpen
  • Van origine geschoolde deskundigen
  • Relatief langzaam
  • Consistent
  • ‘Code of Ethics’
  • Topdown

BLOGS

  • Interactie met lezer
  • Modeblogger in beeld
  • Accent persoonlijke stijl
  • Meestal hobbyist
  • Gepassioneerde fan
  • Razendsnel
  • Inconsistent
  • Ethische code?
  • Grassroots
Modebloggers zijn het zat als pionnen ingezet te worden om merken te promoten en clicks te verzamelen

Maar inmiddels zie je ook binnen de blogs verschuivingen optreden. Modebloggers van het eerste uur (Lovely bij Lucy & Afterdrk) stoppen of gaan iets anders doen, omdat ze het zat zijn te moeten werken binnen de commerciële beperkingen van het blog en als pionnen ingezet te worden om merken te promoten en clicks te verzamelen. Ook is er een verschuiving van internet naar andere sociale media zoals Instagram.
 
Inmiddels zijn de geprinte titel al behoorlijk veranderd de afgelopen tijd. Ze zijn gekrompen en meer geconcentreerd rondom het digitale, ze vormen zich om naar multi-channels en verkennen nieuwe vormen van inhoud. Inmiddels is de oplage en het aantal page views vrij consistent.  Bolten voorziet dat in de toekomst de spanning tussen print media en bloggers blijft bestaan. Ze hoopt dat de liefde voor authenticiteit blijft bestaan en dat er een balans komt tussen online en print.

“Hoe verhoudt mijn imago zich tot mijn kleedgedrag in relatie tot mezelf als ontwerper?”
Deze vraag stelt Bas Kosters zichzelf. Kosters past perfect in deze avond, omdat hij in zijn werk altijd zo expliciet met zelfportretten werkt. In zijn universum staat mode heel centraal, maar ook ‘Bas Kosters’ zelf, zijn lifestyle, zijn band en eigen feestjes. In z’n presentatie neemt hij ons mee naar de 17-jarige Bas. Hij maakte toen al selfies met een polaroidcamera.  Van de kracht van beelden en zijn imago is hij zich altijd al heel bewust geweest. Ook in 2001, als hij inmiddels 22 jaar is, en zich in het Amsterdamse nachtleven laat vastleggen met foto’s. We zien prachtige voorbeelden, waarin Bas zo is getransformeerd dat hij niet te herkennen is. Ook via poppen, vanaf 2004, gaat hij zichzelf vastleggen. Met zijn imago speelt hij ook door ‘fictieve’ rockbands om zich heen te formeren. En hij gaat in één collectie zelfs zo ver dat hij op de stof die hij gebruikt voor zijn kleding zichzelf laat afbeelden.  Dat komt de jaren daarna elke keer in andere variaties terug. Zijn collecties hebben veelzeggende namen als LOVE, FUCK YEAH!, The Rebellious Shadow (2013) en Clowns are people too (2014). Hij plaatst zichzelf wel altijd in de wereld om zich heen, dus hij vraagt zich constant af hoe hij zich ertoe verhoudt en wil verhouden. Als hij moet kiezen dan kiest hij voor het analoge leven. En wat betreft het thema van de avond meldt hij:

“Ik zie mezelf niet als like-jager, omdat het mij niet gaat om het aantal likes. Ik ben verslaafd aan social media, omdat ik graag wil delen, ontroeren en uitdagen.”
Steun OPA door member te worden en krijg naast gratis toegang tot onze avonden nog vele extra’s!