Voor het OPA-programma van 2019, Save our Souls, ontwerpt William van Giessen het beeld voor de diverse avonden. Dit beeld zie je terug op de posters die overal in Arnhem hangen, op de social media kanalen van OPA en op de website. Het beeld van Aktie! De ontwerper als activist sprong er voor ons dit keer extra uit. En misschien hebben sommigen er ook wel een verklaring voor nodig… We vroegen William om het verhaal achter de poster.
“Ik heb ervoor gekozen om geen vaste stijl of lijn aan te houden voor het hele jaar, per thema wil ik iets kiezen en iets met het verhaal kunnen doen. Het is als ontwerper ook juist leuk om iedere keer weer met een schone lei te kunnen beginnen.
Bij dit thema kreeg ik direct het beeld van de activist op de barricade, met de vuist omhoog, daar wilde ik iets mee doen. Activisme associeer ik zelf al snel met de wereld willen verbeteren of de wereld mooier willen maken. Het toverstafje van Adobe geldt voor veel ontwerpers dan al als herkenbaar icoon, een tool om snel iets te kunnen veranderen in een ontwerp.
De kleuren van de poster zijn een knipoog naar de stad Arnhem: geel en zwart zijn de kleuren van Vitesse. Ik heb roze en groen hierbij gebruikt om vast te houden aan de foute fluor stijl die het beeld hoort.
Het meest opvallende aan de poster is misschien wel het lettertype. Om één of andere reden lijken huis-, tuin- en keukenactivisten altijd Comic Sans te gebruiken voor hun posters en flyers, dus voor deze poster heb ik ook de kans aangegrepen om dit lettertype te gebruiken. Want hoe vaak kun je als ontwerper nou Comic Sans gebruiken? Ik hoopte hiermee ook een beetje dat de nekharen van andere ontwerpers overeind komen te staan als ze de poster zouden zien, dat ze naar de avond komen om verhaal bij me te halen. Maar ik heb tot nog toe eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad.”