Data is ‘een reeks waarden met betrekking tot kwalitatieve of kwantitatieve variabelen. Data wordt echter informatie binnen een context of na een analyse.’ Data is op zichzelf dus nog weinig, maar wel het toverwoord van deze tijd. Vooral in combinatie met privacy en social media komt data vaak aan bod. Is data een makkelijk te misbruiken machtsmiddel? Hoe verzamelen bedrijven en overheden intieme informatie over ons en welke consequenties heeft dit voor de samenleving? Maar welke mogelijkheden bieden data en het gebruik ervan nog meer? Op welke positieve manieren kan data worden ingezet?
Bekijk Big Data op 17 december om 20:00 uur via Arnhem Live.
Sprekers
Julia Janssen
Ontwerper en onderzoeker Julia Janssen wil bewustwording creëren over het eigenaarschap van data. Onze samenleving wordt steeds digitaler, maar wat is de impact hiervan? Want voor zowel de fysieke als voor de digitale wereld geldt: niets is echt gratis. En als iets gratis lijkt te zijn, dan ben jij of dan zijn jouw gegevens het product.
Het duurt gemiddeld 0.0146 seconden voordat we de privacyvoorwaarden van een website accepteren, terwijl de voorwaarden van een website zoals thedailymail.co.uk ongeveer 825 pagina's in beslag nemen en dus vele uren leeswerk zijn. 0.0146 is een collectieve voorleesperformance geïntieerd door Julia, waarbij mensen één voor één bladzijden van deze privacyvoorwaarden voorlezen. Op deze manier wil Julia ervoor zorgen dat we de controle over onze persoonlijke informatie terug opeisen.
julia-janssen.nl
Studio Lakmoes
Kenniscommunicatiebureau Studio Lakmoes brengt complexe verhalen op eenvoudige manier door middel van datavisualisatie. De kennisregisseurs duiken in de inhoud en filteren het verhaal uit de beschikbare data en informatie van de opdrachtgever. Vervolgens wordt aan de hand van deze data een infographic, animatie, app of ander product gecreëerd door het creatieve team.
studiolakmoes.nl
20:00 uur