Sebastian Herkner: Ontwerp en innovatie
Peter Nijenhuis: Je werkte als ontwerper voor het Nederlandse bedrijf De Vorm. Is er wat jou betreft iets Nederlands aan de wijze waarop De Vorm werkt, de collectie, of is werken met De Vorm niet anders dan werken met Scandinavische of Italiaanse bedrijven.
Sebastian Herkner: De Vorm werd een aantal jaren geleden opgericht door Jeroen met een op duurzaamheid toegespitste visie en een interessante benadering die balanceerde tussen op de mens georiënteerd ontwerpen en conceptuele vrijheid. Het punt van vertrek zijn materiaal- of technologie-gedreven overwegingen waarbij vakmanschap wordt gecombineerd met nieuwe materialen. Ik denk dat de Nederlandse manier van werken open staat voor experimenten om uiteindelijk tot een product te komen dat gefocust is op zijn context.
Peter Nijenhuis: Volgens Jeroen ter Hoeven, directeur en eigenaar van De Vorm, heeft werken met buitenlandse ontwerpers bepaalde voordelen. Het maakt de collectie diverser en aantrekkelijker en opent bovendien markten. Britten kopen nu eenmaal sneller producten van Britse ontwerpers en hetzelfde geldt mutatis mutandis voor Duitsers en Fransen. Ben je het daarmee eens?
Sebastian Herkner: Ik denk dat mensen tegenwoordig unieke, interessante, verhalende, functioneel verantwoorde en authentieke producten willen. Op de globale markt is het uiteindelijk de consument zelf die beslist.
Peter Nijenhuis: Wat zou Europees ontwerp een voorsprong kunnen verschaffen in een overbevolkte en uiterst competitieve wereldmarkt? Is dat technologische innovatie, traditie, speelse geesten of een degelijke theoretische ondergrond?
Sebastian Herkner: Ontwerp en innovatie zijn de twee parameters die het verschil bepalen tussen producten. Het vraagt buitengewoon veel inzet om van een product echt iets bijzonders te maken. Europa geniet faam vanwege zijn design- en techniekgeschiedenis, een waarde die we onder onze hoede moeten nemen en verder moeten ontwikkelen.