Grafisch ontwerper Mark Kuiper - afgestudeerd aan de opleiding Kunst en Techniek in Enschede - zit sinds kort met zijn eigen studio in Arnhem. Voor de OPA-avond 20x20! ontwierp hij een heuse campagne - gebaseerd op de typische uitspraken uit presentaties van creatief werk, waarvan iedereen in het publiek er wel een paar herkent.    

Mark studeerde in 2005 af aan de opleiding Kunst en Techniek in Enschede, een toen vrij nieuwe multimedia-gerichte opleiding. Zijn focus was grafisch, animatie en branding. Na werkervaring bij verschillende kleinere bureaus ging al snel als ontwerper bij het creatieve bureau Gummo aan de slag. Daar werkte hij met een klein team vooral aan campagnes maar ontwierp ook identiteiten, animaties en een fraaie postzegelserie.  Het werk wat ze maakten was vaak aanstekelijk: het sprak tot de verbeelding en was voor mensen de moeite waard om over te praten. Naast het werken voor opdrachtgevers als Staatsbosbeheer, Buitenlandse Zaken, TNT en Dtile werkte Gummo aan een eigen, duurzaam, koekjesmerk John Altman.

Postzegelserie Stad van Nederland - Gummo voor TNT Post

Sinds vijf jaar werkt Mark als zelfstandig ontwerper. Eerst in Apeldoorn - zijn woonplaats - en sinds een jaar in Arnhem, in een studio op de Coehoorn. Naast zijn ontwerpstudio richtte hij met andere creatieven het Museum voor Kunst in de Openbare Ruimte op en geeft hij les bij ArtEZ IN-architecture in Zwolle.

Systematische basis voor creativiteit
“Ik werk veel aan identiteiten en merken. Vaak op het moment dat opdrachtgevers op het punt om iets nieuws te doen of daarvoor open staan. Het ontwerpproces raakt alles: samen met een opdrachtgever ben op je naar de kern van het verhaal en hoe je dat verhaal tot de verbeelding kan laten spreken bij de uiteindelijke klant. Maar je denkt ook mee over bijvoorbeeld services, de beeldvorming intern of het interieur. Tijdens deze processen werk ik graag samen met andere creatieven of specialisten - in een samenwerking zit vaak de verrassing die het werk goed maakt. Mijn stijl heeft vaak iets systematisch in de basis om zo blijvend ruimte te maken voor creatieve invulling.”

Foenix

Elke dag iets nieuws
“Concept en vorm lopen bij mij altijd door elkaar heen. Met gesprekken, wat visuele experimenten en veel inlezen zoek ik een inhoudelijk kernconcept, wat dan weer het uitgangspunt is voor nieuwe ideeën en experimenten. Het kernconcept is meestal een opdracht of houding, gevat in een zin. Die formuleer ik niet alleen voor mijzelf maar ook voor de opdrachtgever, zij moeten er uiteindelijk mee werken. 

Voor Foenix, een kringloop en re-integratie organisatie is dat bijvoorbeeld de zin 'Elke dag iets nieuws'. Dit schuurt met het idee van gebruikte spullen en past goed bij de kansen die mensen er krijgen en de ondernemende houding van de organisatie. Voor de beeldtaal hergebruiken we oude foto's die op internet energie staan te verbruiken. Foenix is wat rebels. Ze vinden dat het beter kan: duurzamer en socialer."

We proberen de vraag ‘Wat is dit nou weer?’ bij de inwoners van de stad op te dringen.

“Met het Museum voor Kunst in de Openbare Ruimte werken we aan 'het museum dat je binnenstapt zodra je de deur uitgaat’. Het is een niet-bestaand museum dat als het ware als een laag over de stad ligt. Vanuit dit idee kunnen we het concept blijven voeden: door onze audiotour zijn we 24/7 open, we geven museumnachtrondleidingen bij zaklamplicht, street art-tours met rappende rondleiders en je mag hardlopen in het museum. Alles is snackbargeel en we proberen de vraag ‘Wat is dit nou weer?’ bij de inwoners van de stad op te dringen.”

Museum voor Kunst in de Openbare Ruimte

“Het Buijtenland van Rhoon oogt wat rustiger. Het gaat om een polder waar het zoeken is naar een balans tussen akkernatuur, natuur-inclusieve landbouw, recreatie en menselijke belangen. Alles moet nog worden ontdekt. De stijl neemt niet echt stelling en moet in de loop van het proces verder ingekleurd worden. De documentairefotografie van Isabelle Boon past daar mooi bij.”

Buijtenland van Rhoon
Van Walraven

"Een commerciëlere klant is de groothandel Van Walraven. Met de zin ‘Zo doen we dat' is de focus in hun communicatie langzaam van hun productaanbod richting hun menselijke waarden verschoven. Dit komt mooi naar voren in hun jubileumuitgave waar beeldend kunstenaar Bas Fontein en fotografen Jan-Dirk van den Burg en Medea Huisman op zoek zijn gegaan naar het familiegevoel achter het familiebedrijf. Tijdens het maken van dat boek is een manifest ontstaan wat nu de basis is voor het merk van Van Walraven."

Iedereen in het publiek herkent wel een paar van deze uitspraken

20x20!
“Als ik les geef hoor ik aan het eind van presentaties regelmatig de zin ‘dat was het’. Ik probeer de studenten dan bij brengen dat, als ze geen goede afsluiter hebben, de zin ‘en ik ben er heel blij mee’ maar moeten gebruiken. Zo kwam ik op het idee om meer van dat soort zinnen te bedenken. Zinnen die typerend kunnen zijn voor het presenteren van creatief werk en waarvan iedereen in het publiek er wel een paar herkent.

Daarnaast speelde ik met het idee om 20 slides van 20 seconden te vertalen naar 20 verschillende posters. Door de verschillende teksten zijn het posters die zeggen dat er inhoud wordt gepresenteerd zonder de inhoud te tonen. De gele vormen op de posters verbeelden een ervaring van 20 seconden. 20 seconden kunnen geleidelijk voelen, je kan elke seconde voelen of de eerste 5 seconden sneller dan de resterende 15 ervaren. Deze vormen komen terug in animaties van 20 seconden.

De opmaak is verder vrij helder. Een soort kader voor de vorm- en tekstvariaties."

20 posters voor OPA's 20x20!

Bucketlist
"Het gaat goed met mijn bucketlist maar ik zou graag eens voor een hotel willen werken. Zo een die een rijke verfrissende beleving voor de gasten wil maar ook slim om gaat met de omgeving. Ik zou me dan het liefst overal mee bemoeien: van het - vegetarische - menu en het interieur tot de tours om de stad te ontdekken."

markmark.nl

 

 

 

Steun OPA door member te worden en krijg naast gratis toegang tot onze avonden nog vele extra’s!