Funky schoenen met dikke plateauzolen, bestaand uit losse segmenten, prijken op een wit tableau. Aan een wand een groot, lichtgroen stoffen oppervlak, dat bestaat uit bolvormige texturen. En uiteraard: kleding. In de shop van OPA op het Fashion en Design Festival Arnhem (FDFA), HereRightNow is een grote diversiteit aan ontwerpen te zien – zowel verkoopbare items als prototypes en experimenten. Een showcase van Arnhems design in de brede zin: van mode tot akoestische objecten, van schoenen tot meubels.

De shop - met haar diversiteit aan soorten design - is in het klein hoe het FDFA zou moeten zijn.

Tijn van Orsouw, die in de shop onder meer ruimtelijke, licht-doorlatende raamobjecten van zijn collectie Light Composer toont: “Qua design hebben we hier in Arnhem aardig wat bekende ontwerpers die nationaal en ook wereldwijd veel bereikt hebben. Die mogen wat mij betreft wel wat meer aandacht hebben. De shop, met haar diversiteit aan soorten design is wat mij betreft in het klein een voorbeeld van hoe het FDFA zou moeten zijn.”

In de shop zijn werken te vinden van in totaal negen designers en labels met Arnhemse roots: Marjolein Grotenhuis, Roos Meerman, Liesbeth Sterkenburg, Elsien Gringhuis, SchepersBosman, Studio Mieke Lucia, Roderick Pieters, Tijn van Orsouw en FUNDIES van Hans Hutting. Daarnaast zijn er twee shop-in-shops van de Arnhemse labels Maison the Faux en Peet Dullaert. Ontwerpers die nú hier zijn, met de producten van de toekomst.

Natuur en machine
Zoals bijvoorbeeld het werk van Roos Meerman, die in 2014 afstudeerde als product designer aan ArtEZ. Direct na haar afstuderen begon ze haar eigen studio. De twee projecten in haar shop – Aera Fabrica en Canography– zijn ook de projecten waarmee ze afstudeerde. Meerman: “Ik ben geïnteresseerd in natuurlijke processen, die ik combineer met geregisseerde processen.” Dat is dan ook terug te zien in Aera Fabrica, waarbij Meerman vormen produceert met een 3d-printer, die ze vervolgens middels warmte opblaast. ,”Een beetje zoals een glasblazer werkt.” Het resultaat: vazen in diverse organisch ogende vormen.

Voor haar andere werk, Canography, maakt Meerman gebruik van een machine die geluid visueel maakt: de trillingen van geluid worden overgebracht op een pen die tekeningen maakt. “In de expo hangt mijn collectie 'Sounds of the Universe'. Ik heb daarvoor geluidsopnamen van NASA gebruikt.” Fascinerend: het visuele resultaat van die opnames zijn cirkelvormige beelden die doen denken aan planeten.

Less is more: minimalistische mode
De in 2008 aan ArtEZ afgestudeerde Elsien Gringhuis begon net als Meerman direct na haar het afronden van haar opleiding met haar eigen label: mode, in dit geval. Maar dan wel nèt anders dan anders. Gringhuis: ,”Ik wist toen ik afstudeerde dat er veel mis is in de mode-industrie. Ik dacht: als ik in de mode ga werken, dan wil ik dat alleen op een duurzame manier doen.” Dus werkt ze met een doorlopende collectie, en produceert haar stukken alleen op aanvraag om overproductie te voorkomen. In de winkel zijn dan ook alleen samples te vinden: wie een ontwerp wil, kan hem bestellen. Ook werkt Gringhuis met duurzame producten. ,,Een mooi voorbeeld daarvan vind ik mijn pinatex tas: die is gemaakt van ananasbladeren, een plantaardig alternatief voor leer.”

Een mooi voorbeeld van duurzaam design: de pinatex tas, gemaakt van ananasbladeren - een plantaardig alternatief voor leer.

Haar ontwerpen zijn minimalistisch – motto: less is more. Ook dat heeft te maken met haar duurzame insteek. “Elke extra naad of knoop kost geld, tijd en energie. Mijn uitdaging was om met minder tóch een interessant beeld neer te zetten.” Daarom werkt Gringhuis met zo min mogelijk patroondelen, vaak slechts één of twee. “Ik heb ook een tijd zero waste patronen gemaakt, waarbij ik álle stof gebruikte.”

LGBTQ mode voor 'funny people'
Gringhuis is niet de enige ontwerper die duurzaamheid een belangrijk item vindt. Ook voor Hans Hutting, die met zijn label FUNDIES onder meer ondergoed ontwerpt, speelt het een belangrijke rol. “Alle items worden in Nederland op een eerlijke manier vervaardigd. In huis worden onze prints en kleuren met niet-giftige materialen in geverfd of bedrukt.” Net als Gringhuis werkt hij bovendien niet met seizoenscollecties. In de shop is alleen zijn recente werk te vinden. “Wat er te koop is, is werk waarvan ik nog voldoende voorraad had. Ik probeer mijn voorraden zo klein mogelijk te houden om te voorkomen dat producten in de sale moeten.”

Hutting studeerde in 2013 af aan ArtEZ. Nadat hij met twee jaargenoten het label Maison the Faux startte, richtte hij FUNDIES op. Het concept: kleurrijke, humoristische kleding gericht op de LGBTQ-gemeenschap. De mode is voor alle genders, maar níet uniseks. Hutting: “Wij hebben ondergoed dat geschikt is voor chicks with a dick or guys with a cunt.”

Anita van Rootselaar

Anita van Rootselaar is journalist en tekstschrijver. Zij schreef dit artikel in het kader van OPA's activiteiten tijdens het Fashion & Design Festival Arnhem. 

Steun OPA door member te worden en krijg naast gratis toegang tot onze avonden nog vele extra’s!