Grafisch ontwerper Dana Dijkgraaf is in 2013 afgestudeerd aan de opleiding Graphic Design op ArtEZ. Zij studeerde zowel onder Rein Houkes - de vorige - als Thomas Castro, de huidig hoofddocent. Een interessante combinatie, en beide visies op het vakgebied zijn terug te vinden in haar werk. In 2014 richtte zij haar eigen studio op van waaruit ze heel divers werk produceert, zowel alleen als in samenwerking met verschillende disciplines. Afgelopen ontwierp zij verschillende posters voor OPA - waaronder de felgekleurde blikvanger voor Arnhemse Nieuwe.
Samenwerken
“Tijdens mijn 4 jaar op de academie volgde ik naast de bachelor het Honours Programme voor extra theoretische verdieping. In mijn laatste jaar heb ik stage gelopen bij Åbäke in Londen. En toen studeerde ik af - midden in de crisis. Bij het zoeken van werk kwam ik erachter dat bureaus zochten naar ontwerpers met minimaal 5 jaar werkervaring. Vers van de academie, had ik die helaas niet. Met heel veel plezier heb ik nog een tweede stage gelopen, bij Studio Hands, om meer werkervaring op te doen. Na - en ook al tijdens de stage - kreeg ik her en der aanvragen van buitenaf. Daarom besloot ik in 2014 mijn eigen studio op te richten.
Met mijn eigen studio ben ik vervolgens op diverse creatieve broedplaatsen gevestigd geweest: eerst op Sequence Zero, vervolgens met mijn vrienden van Studio Hands bij Coehoorn Centraal en nu ben ik onderdeel van HE Studio’s op IPKW. Die laatste stap heb ik genomen omdat het mij interessant leek om in een bedrijfspand te zitten met verschillende disciplines waar ik nog niet eerder mee had gewerkt. Product ontwerp, architectuur en interactive design. Dit blijkt heel waardevol voor het samenwerken en ook voor het uitwisselen van ideeën. Daarnaast delen we ook diverse werkplaatsen, wat je onwijs veel mogelijkheden in het ontwerpen geeft. Een recent project, In4nite, is een project waaraan we met bijna alle ontwerpers uit het pand hebben samengewerkt en tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven presenteerden.
Stijlvrijheid
In een gesprek met Matthijs Boelee, vertelde hij mij: “Je eigen stijl is iets wat je hele leven doorontwikkeld. Op de academie maak je daar een start mee, maar na de academie ontwikkeld zich dit alsmaar door.” Deze gedachte heb ik altijd in mijn achterhoofd gehouden, zeker als ik mijn stijl probeer te verwoorden. En ik merk dat deze gedachte mij ook juist de vrijheid geeft om te maken wat ik wil en mij vrij te laten denken in vorm. Zo werk ik de ene keer heel beeldend, de andere keer heel typografisch, en zo nu en dan illustratief.
Natuurlijk zijn er bepaalde kenmerken waaraan mijn werk te herkennen is. Zo werk ik vaak handmatig, met veel kleur en wat humor. Daarmee probeer ik zo goed mogelijk het verhaal van een merk of verhaal te vertalen naar een visueel verhaal. Ik heb zelf een grote passie voor typografie, handwerk en fotografie, en dat je zie je ook terug in mijn werk. Wat ook een belangrijk onderdeel is van mij werk, is het experiment en de schoonheid van het toeval: serendipiteit. Door te tekenen, of bijvoorbeeld een set-up met de hand te maken en die vervolgens voor een uiting te fotograferen, ontstaan er dingen die je van te voren niet kan bedenken.
Zo heb ik voor Arnhem Klimaatbestendig een video en campagnebeeld gemaakt met smeltende ijsletters. Ik heb de letters gevuld met bloemen en plantjes, die prachtig bleven liggen toen ze waren gesmolten. Dit past heel mooi in het verhaal: het klimaatprobleem omvat - onder andere - de smeltende ijskappen en een oplossing is meer groen planten dat de CO2 opvangt. Een ander project is de Nieuwjaars-uitnodiging die ik heb gemaakt voor Natuurcentrum Arnhem. Daarbij heb ik de Eusebiuskerk van hout op schaal nagemaakt, en laten ‘overmeesteren’ door de dieren van de Kinderboerderij De Korenmaat. Een soort knipoog naar Kingkong op het Empire State Building - maar dan met de dieren van de kinderboerderij op de Eusebius. Dit past helemaal bij de doelstelling van het Natuurcentrum: meer natuur de stad in brengen. En daarnaast heeft het Natuurcentrum een Dier-o-theek, wat vrij uniek is en waar ik zeker iets mee wilde doen.
Daarnaast probeer ik me met mijn studio in te zetten voor duurzaamheid en voor de wereld van morgen. Zowel in het werken met partners - drukkerijen die drukken met biologische inkten, FSC papier, zo min mogelijk water verbruiken en CO2 neutraal produceren - als met opdrachtgevers die deze visie delen. Zo werk ik voor het magazine Vakblad Fondsenwering en Arnhem Klimaatbestendig. En vrijwillig voor de Dierenvoedselbank Gelderland.
Werelden in duiken
Het liefst werk ik aan projecten waarin zowel een inhoudelijk concept als een visueel experiment aan bod komt. Ik werkt graag vanuit een sterk inhoudelijk concept, waarbij ik dan de vorm ontwikkel die er volledig bij past en het verhaal versterkt. Als daar de ruimte en context voor visueel experiment is, is dat natuurlijk te gek. Het verhaal is wel leidend, en het onderzoek en het concept leidt tot de vorm.
Wat heel erg interessant is aan mijn werk als grafisch ontwerper, is dat ik bij ieder project een andere wereld in duik. Van een ander merk of vakgebied, en steeds nieuwe mensen ontmoet en leer kennen. Je blijft nieuwe dingen ontdekken door steeds opnieuw verhalen zo passend en goed mogelijk visueel te vertalen. En bij het onderzoek - inhoudelijk en visueel - leer ik steeds weer nieuwe dingen en blijf ik mijzelf als mens en ontwerper verassen en ontwikkelen.
Arnhemse Nieuwe
De Arnhemse Nieuwe is een evenement waarbij een nieuwe generatie getalenteerde ontwerpers is uitgenodigd om zijn werk te presenteren. Vanuit de titel moest ik al gauw aan de Hollandse Nieuwe (haring) denken, en maakte ik de vertaling naar een school vissen waarin een aantal uitblinkers zwemmen. Deze ontwerpers zijn uitgekozen door een jury en als het ware uit de nieuwe poel ontwerpers gevist.
Vanuit die metafoor besloot ik een abstracte verbeelding van kunstaas in het ontwerp te verwerken. Ik heb altijd al een liefde gehad voor kunstaas en dobbers. Ze zijn vaak zo mooi van kleur, vorm en hebben vaak een iriserende of glitterende laag. Ik wilde dit niet al te letterlijk inzetten met bijvoorbeeld fotografie, en heb het mede daarom geïllustreerd. Ik had de mogelijkheid om de posters te laten zeefdrukken bij Plaatsmaken. Het kunstaas en de dobbers hebben vaak hele felle kleuren, wat je alleen met zeefdruk, riso of offset druk (pantone kleuren) kunt bereiken. Ook Rikkenprint heeft te gek werk afgeleverd met de flyers die in pantone kleuren zijn gedrukt. Als kers op de taart, was ik gevraagd om een cadeautje voor de ontwerpers te maken en heb ik een soort medailles gemaakt van kunstaas en gegraveerd plexiglas.
Goed doel
Het lijkt mij gaaf om een keer een hele expositie vorm te geven voor een museum, een campagne te ontwerpen voor een goed doel dat zich inzet voor natuur & milieu, een mooi kunstboek, fotografieboek of bijzondere publicaties vorm te geven, of de cover voor een tof magazine.. en zo kan ik nog wel even doorgaan! Het lijkt mij vooral gaaf als ik in de toekomst nog meer voor opdrachtgevers kan werken die zich inzetten voor het mooier maken van de wereld op het gebied van verduurzaming, meer ruimte voor natuur en het zorgen voor elkaar. En dat ik überhaupt nog maar heel lang dagelijks bezig mag zijn, met het zo mooi en goed mogelijk vertalen van andermans verhalen tot fraaie beelden.”