Dat fietsen inderdaad “booming” zijn bleek uit de grote opkomst op de OPA-avond Booming Bikes op 30 oktober. Veel fietsliefhebbers en geïnteresseerden kwamen naar Showroom om naar de diverse sprekers te luisteren en de nieuwste modellen fietsen te bekijken.
Na een korte introductie van moderator Jos Sluijsman, fietsondernemer en adviseur op het gebied van mobiliteitsvraagstukken, kreeg Sjors van Duren het woord. Sjors is adviseur mobiliteit bij de Stadregio Arnhem Nijmegen. Het gebied tussen de twee steden raakt steeds meer vergroeid en om het gebruik van de fiets te stimuleren wordt er geïnvesteerd in een snelfietsroutenetwerk. Dit bestaat uit goede verharde wegen waarover de fietser zo veel mogelijk kan fietsen zonder onderbrekingen of hinder van ander verkeer. Om het fietsen interactiever te maken en de gebruikers zich meer betrokken te laten voelen bij de fietspaden wordt er ook aan een mobiele applicatie gewerkt. De fietser kan op deze app informatie vinden over bijvoorbeeld het weer en werkzaamheden op de route. Ook wordt er nagedacht over een interactief element waardoor de gebruiker van de app invloed kan hebben op speciale verlichting langs het fietspad. Voor het Rijnwaalpad, de snelfietsroute tussen Arnhem en Nijmegen, wordt speciale bewegwijzering en straatverlichting ontworpen. Dat de gemeenten Arnhem en Nijmegen fietsen hoog op de agenda hebben staan bewijst het feit dat zij samen met Lissabon en Stockholm genomineerd zijn om in 2017 het internationale fietscongres Velocity te organiseren.
Hans Schreuder is afgestudeerd in 3D design maar richt zich vooral op de infrastructuur van het fietsen. Hij ontwierp de Bikedispenser, een geautomatiseerd systeem voor het opslaan en uitgeven van huurfietsen en deelfietsen. Het doel is minder fietsen op het station. Door de efficiënte manier van stallen is er maar weinig ruimte nodig. Hans doet onderzoek naar stedelijke mobiliteit en de fietscultuur in diverse landen. Hij ziet een toekomst voor zich waarin de fiets een grote rol gaat spelen. Het fietsen kan gecombineerd worden met het gebruik van auto of OV. Het toenemen van het gebruik van de fiets levert voordelen op voor de gezondheid, is ruimte- en kostenbesparend en milieuvriendelijk. Hans denkt dat het in de komende tijd meer over “delen” dan “hebben” zal gaan. De populariteit van bijvoorbeeld de deelauto (carpooling, Greenwheels) en deelfiets neemt toe. Er zijn in diverse grote steden fietsprojecten waar fietsen gehuurd kunnen worden (Velib in Parijs, Boris Bikes in Londen) maar die zijn financieel vaak niet succesvol. Veel fietsen worden beschadigd of gestolen. Hoewel de deelfiets een oplossing zou kunnen zijn voor het mobiliteitsprobleem zijn er nog wel enkele praktische zaken die opgelost moeten worden en ook het ontwerp moet verbeterd worden.
Ghassan Alagourie volgde de opleiding Industrieel Ontwerpen aan de HAN en werkt als brand design manager bij Gazelle. Hij vertelt eerst iets over de geschiedenis van het 122-jaar oude Nederlandse bedrijf waar elk jaar 275.000 fietsen geproduceerd worden. 70% hiervan is voor de Nederlandse markt. De overname van Gazelle door Pon heeft niet voor grote veranderingen gezorgd maar levert wel voordelen op door samenwerking op technisch gebied. Ghassan beschrijft welke fasen er doorlopen worden bij het ontwikkelen van een nieuwe fiets. Van het analyseren van universele trends, de technische aspecten van het ontwerp, de wensen van de klant, het ontwerpen, prototypes, testen, styling tot uiteindelijke productie in de fabriek. Opvallend is dat styling een steeds belangrijkere rol speelt. De fiets moet voldoen aan heersende trends. Hier speelt ook de showroom van Gazelle op in: het is een Experience-center.
Mars Holwerda van Studio MOM liet zien waarom de fiets volgens hem één van de meeste interessante producten is om te ontwerpen. Het is een verlenging van het lichaam, dé oplossing voor urban transport en je kunt er een persoonlijk statement mee maken. De fiets is qua ontwerp eigenlijk de laatste 100 jaar hetzelfde gebleven maar er zijn nieuwe mogelijkheden door veranderingen in constructie, integratie en customisation. Dat het niet eenvoudig is om deze veranderingen door te voeren laat Mars zien in een aantal voorbeelden uit zijn eigen praktijk. Zo wilde een producenten in China zijn nieuw ontworpen fietsframe niet produceren omdat ze de fabriek zo is ingericht dat een frame altijd uit 2 onderdelen bestaat die op het einde samengevoegd worden. Een frame dat als één geheel wordt gemaakt is dus niet mogelijk. Een idee om de klant zelf zijn fiets te laten samenstellen is nog niet goed van de grond gekomen, omdat het niet begrepen wordt. En de uiteenlopende wensen van de klant voor een geïntegreerde spatbordverlichting leidde tot problemen in het ontwerpproces. Volgens Mars is er een weerstand van de klant voor het nieuwe en is het de taak van de ontwerper om daar doorheen te breken en uit te leggen dat het ook anders kan. Mars Holwerda: “ Je moet alleen wel geduld hebben en je eigen weg volgen.”
Herman van Hulsteijn werd door Jos Sluijsman gevraagd over het ontwerp van zijn opvallende fietsframe en naar zijn plannen voor de toekomst. Herman heeft een achtergrond als industrieel ontwerper en ontwierp het prototype van zijn fiets voor zichzelf. Hij kreeg zoveel reacties op het ontwerp dat hij zich volledig is gaan richten op het verder ontwikkelen van de fiets. In zijn werkplaats in Arnhem worden de fietsen geproduceerd. Herman maakt een fiets die hij in eerste plaats zelf mooi vindt en denkt niet direct aan de wensen van de klant. Hij wil geen fiets maken die aan alle eisen zou moeten voldoen. Van de 500 fietsen die hij per jaar verkoopt gaat een groot deel naar het buitenland. Het bedrijf van Herman verhuist binnenkort naar een oud schoolgebouw in Arnhem waar de klant onder andere kan zien hoe de fiets gemaakt wordt.
In de pauze werden de diverse fietsen die waren meegebracht door een aantal sprekers en fietsenwinkel Cycle Nation bewonderd en getest. De sprekers namen na de pauze samen plaats op het podium en beantwoordden vragen uit het publiek. Vooral de toekomst van de elektrische fiets en de ontwikkelingen die de fiets zal gaan doormaken in de toekomst kwamen aan bod. Ontwerpers hebben wel allerlei ideeën over deze toekomst, maar de veranderingen zullen waarschijnlijk langzaam gaan, omdat de consumenten niet gewend zijn aan snelle veranderingen. De avond wordt afgesloten met de constatering dat er heel veel gebeurt op het gebied van fietsen. Voor OPA dus een interessant onderwerp om te blijven volgen.