De huidige samenleving verandert zo snel en ingrijpend. Verkennen hoe de toekomst eruit kan zien is urgenter dan ooit. Ontwerpers kunnen – of misschien wel: moeten – een cruciale rol spelen in dit ‘toekomstdenken’. Maar hoe?

Feit en fictie van speculative design 

Toekomstdenken wint razendsnel aan populariteit. Door grote uitdagingen als klimaatverandering, kunstmatige intelligentie of welvaartsongelijkheid wordt de toekomst immers steeds onzekerder. Dan kunnen we maar proberen om daar vandaag al grip op te krijgen. Maar hoe doe je dat eigenlijk, dat toekomstdenken? En waar ligt het verschil tussen een doordachte toekomstverkenning en een onzinnige fantasie?

Steeds meer ontwerpers maken met fictieve scenario’s en experimentele prototypes een verkenning van de toekomst. Met dit speculative design buigen ze zich over concrete vraagstukken als robotisering  of ‘space farming’. Maar hoe realistisch zijn deze speculatieve toekomstscenario’s? En is dit überhaupt nog wel design?

Met diverse sprekers verkent het live-programma ‘Feit en fictie van toekomstdenken’ de relevantie van toekomstdenken voor de ontwerppraktijk. De avond is samengesteld door Ontwerp Platform Arnhem (OPA) en het on- en offline platform DesignDigger

Foto credit Dana Dijkgraaf en Nicola Hageman Richards

De sprekers zijn:

Mieke Gerritzen
Mieke Gerritzen is creatief-directeur van Next Nature Network (NNN), een kennisinstituut dat de veranderende relatie tussen mens, natuur en technologie verkent met een scala aan activiteiten. Zo was Gerritzen samensteller van Retro Futures, een expositie over de geschiedenis van het toekomstdenken in het Evoluon in Eindhoven. Ook was zij co-curator van de expositie Spacefarming, een verkenning van de toekomst van voedselproductie. Daarnaast verkende Gerritzen met The Image Society de impact van technologie op de beeldcultuur.

Edwin Gardner
Edwin Gardner is mede-oprichter van Studio Monnik, een denktank die op basis van historisch onderzoek en actuele trends werkt aan geloofwaardige toekomstscenario’s. Verbeeldingskracht en creativiteit spelen een cruciale rol in uitwerking van deze scenario’s. Studio Monnik buigt zich het liefst over concrete een onderzoeksvraag. Voor Foreland Studios en Industriepark Kleefse Waard in Arnhem deed het onderzoek naar de toekomst van waterstof als energiebron van de toekomst. Volgend jaar verschijnt Alles komt goed, een geïllustreerd boek over Amsterdam in 2095 van Studio Monnik. Gardner studeerde bouwkunde aan de TU Delft.

Marjolein Pijnappels
Marjolein Pijnappels is ‘toekomstecoloog’. In haar visie is een leefbare toekomst alleen mogelijk als daarin gelijkwaardige aandacht is voor het niet-menselijk leven. Op basis van deze Futures Ecologies verbeeldt zij op creatieve manier een toekomst waarin verschillende levensvormen in symbiose leven. Ook adviseert zij diverse organisaties en bedrijven zich voor te bereiden op een duurzame toekomst. Pijnappels is afgestudeerd als marine-ecoloog en is maker van de podcast serie De Toekomstecoloog.

Frank Kolkman
Speculatief ontwerper Frank Kolkman stelt met zijn werk onze ideeën over hedendaagse en toekomstige technologieën aan de kaak. Daarnaast is hij hoofd van de afdeling Product Design aan de Artez Academy in Arnhem, waar hij zijn studenten uitdaagt om na te denken over de socio-politieke implicaties van design. Met zijn onderzoeksproject OpenSurgery, waarvoor hij een chirurgische zelfbouwrobot ontwikkelde, verkende hij de toegankelijkheid van de toekomstige medische zorg. Ook simuleerde hij een bijna-doodervaring, als reactie op ons streven steeds langer te leven. Kolkman studeerde Product Design aan de ArtEZ Institute of the Arts in Arnhem en behaalde vervolgens zijn master Design Interactions aan de Royal College of Art in London.

Sabine Winters
Sabine Winters is wetenschapsfilosoof en doet met haar platform Future Based onderzoek naar de relatie tussen kunst, technologie en wetenschap in het verkennen van de toekomst. Momenteel promoveert ze aan de Universiteit van Utrecht met onderzoek naar de rol van de verbeelding in de ruimtewetenschappen. Een terugkerende vraag in haar werk is de verbinding tussen science en fiction: hoe zijn verbeelding en wetenschap met elkaar verweven.

Datum
Tijd

20:00, inloop 19:30

Locatie

De Nieuwe Coehoorn

Entree

€ 5,- (incl. drankje), OPA & BNO members gratis

Steun OPA door member te worden en krijg naast gratis toegang tot onze avonden nog vele extra’s!