Corine van der Wal studeerde in 2014 af aan de afdeling Graphic Design van ArtEZ in Arnhem. Krista Jantowski behaalde in 2010 haar bachelordiploma film- en televisiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Ze werkte vervolgens als programmamaakster voor onder andere de Balie in Amsterdam en Ekko in Utrecht. In februari 2016 openden Krista en Corine boekhandel WALTER BOOKS in de Spijkerstraat in Arnhem.

"Op een avond zei ik tegen Krista dat het me tof zou lijken om zo'n winkel in Arnhem te openen. Krista vond dat een interessant idee. Zo is het begonnen."

Peter Nijenhuis: Waarom begonnen jullie een boekhandel?
Corine van der Wal: Uit wanhoop. We waren allebei afgestudeerd en we hadden allebei freelance klussen gedaan. Onze situatie was zoals die van zoveel mensen tussen de twintig en dertig. Je krijgt als beginneling nergens een vaste baan. Je bent aangewezen op onregelmatige opdrachten, die meestal niet fatsoenlijk betaald worden. Bovendien, overal wordt om de zoveel tijd bezuinigd en dan vlieg jij er als eerste uit. Uiteindelijk werkten we allebei, na wat verhuizingen die ook niet meer werk opleverden, bij café Tape toen dat nog van Mark Kuijper was. Ik had stage gelopen in Berlijn en daar kennis gemaakt met Motto, een boekhandel die zich in mijn ogen onderscheidt door zijn collectie. Ze hebben een inhoudelijk verrassend aanbod op het gebied van politiek, maatschappij, cultuur en kunst en je ziet dat ze minstens zoveel aandacht besteden aan de vormgeving van wat ze aan boeken in huis halen. Op een avond zei ik tegen Krista dat het me tof zou lijken om zo'n winkel in Arnhem te openen. Krista vond dat een interessant idee. Zo is het begonnen.
 
Waren er nog een hoop hindernissen te nemen voor jullie de winkel konden openen?
Nee, eigenlijk niet. We hebben een plan geschreven en daarmee Stichting SLAK benaderd die dit pand beheert. Van Stichting SLAK en van anderen kregen we alle medewerking.

Wat onderscheidt jullie als boekhandel?
We doen het anders dan reguliere, grotere boekhandels. We zijn niet aangesloten bij het Centraal Boekhuis, want dat is te duur voor ons, en we bestellen niet bij aanvang van het boekenseizoen titels uit de catalogi die uitgeverijen de boekhandels gewoonlijk aanbieden. Wij stellen zelf onze collectie samen. Niet voor niets vermelden we bij de naam WALTER BOOKS altijd: 'carefully curated'. Zoals een galerie optreedt als curator als het gaat om tentoonstellingen, zo zijn wij de curatoren van ons boekenaanbod. Dat betekent dat we voortdurend op zoek zijn naar interessante boeken en naar wegen om die in huis te krijgen. We hebben een goede band met een aantal kleine uitgeverijen die aansluiten bij onze opvattingen over hoe een boek er inhoudelijk en qua vormgeving uit moet zien. Dat zijn uitgeverijen als Leesmagazijn, Octavo, Valiz, nai 010, ArtEZ Press en Werkplaats Typografie. We werken overigens ook met de Bezige Bij en met Prometheus en voor onze Amerikaanse import werken we samen met Van Ditmar. Die uitgeverijen zijn voor ons belangrijk, maar het zoekwerk en de keuze doen we zelf. We willen de mensen die hier komen boeken aanbieden die in onze ogen meer dan de moeite waard zijn. Dat zijn onder andere boeken die kritisch inhaken op het actuele politieke, maatschappelijke en cultuurfilosofische discours. Voor een deel is het vertaalde poëzie. Het zijn kunstenaarsboeken en we hebben een door ons uitgekozen aanbod aan Amerikaanse literatuur. Aan de vormgeving van onze boeken - en daarmee bedoel ik niet alleen de stofomslag, maar ook de letter, het papier, de bladspiegel en de rest van het binnenwerk – stellen we eisen. Dat alles onderscheidt ons. Twee maanden voordat Morning Glory van Jan Dirk van der Burg een hype werd door lovende recensies in de Volkskrant en de NRC, lag dat boek al bij ons in de winkel.

"In het buitenland zijn boekhandels zoals de onze tamelijk gewoon. In Nederland niet. De Nederlandse boekhandel is wat behoudend."

Peter Nijenhuis: Lopen jullie vooruit op de ontwikkelingen?
Krista Jantowski: In het buitenland zijn boekhandels zoals de onze tamelijk gewoon. In Nederland niet. De Nederlandse boekhandel is wat behoudend. Op grond van één jaar ervaring met deze boekhandel, wat niet echt veel is, denk ik toch een verschil te kunnen maken als het gaat om belangstelling en koopgedrag. Oudere lezers, lezers van boven de vijftig, kopen boeken op grond van wat ze in recensies in kranten en tijdschriften lezen. Ze gaan af op de mening van gezaghebbende personen en instituten. Jongere lezers die onze boekwinkel bezoeken, doen dat minder en gaan meer hun eigen interesses achterna. Ze gaan zelf op zoek naar voor hen interessante boeken en daar sluiten wij met ons aanbod bij aan. Op onze Amerikaanse literatuur komen trouwens ook veel buitenlandse studenten af.
 
Doen jullie nog iets extra's om klanten te trekken?
We organiseren kleine lezingen met grote namen. In het afgelopen jaar hebben we in WALTER BOOKS voor ons lezingenprogramma schrijvers uitgenodigd als Ewald Engelen, de schrijver van Europese mythes en Simone Saarloos, schrijver van het Monogame drama.

"Die hele ontlezing is in mijn ogen een sprookje"

Er werd en wordt nogal eens geklaagd over de zogenaamde ontlezing. Merk je daar wat van?
Ik heb de indruk dat de huidige generatie van mensen tussen de twintig en dertig veel leest. Die hele ontlezing is in mijn ogen een sprookje, een kwaal die een oudere generatie de jongere generatie probeert aan te praten.
 
Corine is naast boekhandelaar ook actief als vormgever, onder andere voor Kunstlicht het blad van de studie Kunstgeschiedenis van de Vrije Universiteit, Stichting SLAK en Femke de Vries. Is dat niet lastig te combineren?
Corine van der Wal: Dat zou je zeggen, maar dat is niet zo. Het beroep grafisch vormgever is vaak eenzaam en afgesneden van de wereld. Je zit in je eentje achter je computer of overlegt met een opdrachtgever in een kamer in een kantoorgebouw. Door de boekhandel kom je met mensen in contact. Dat zijn klanten, maar ook bijvoorbeeld studenten van ArtEZ die advies vragen omdat ze een publicatie willen maken. Uit sommige van die contacten vloeien ook weer opdrachten voort.

"Het publiek is over het algemeen enthousiast over ons aanbod, maar als je zegt dat je een winkel in Arnhem hebt, dan is dat – zeker in het westen van het land - plotseling een brug te ver. Alsof Arnhem onmogelijk ver van alles verwijderd is."

Wat zijn jullie plannen voor 2017?
Corine van der Wal: Ik heb vorige jaar geld gestoken in een risograph dupliceermachine, een soort zeefdrukprinter. Die gebruik ik voor mijn werk als grafisch vormgever. In 2017 wil ik bekijken of ik die risograph dupliceermachine ook kan gebruiken voor het produceren van een boek, waardoor we als WALTER BOOKS kunnen gaan optreden als uitgeverij.
Krista Jantowski: We hebben in ieder geval nog twee plannen. Het eerste is een tweede vestiging. We hebben in het afgelopen jaar veel gereisd en als WALTER BOOKS op festivals en evenementen gestaan. Het publiek is over het algemeen enthousiast over ons aanbod, maar als je zegt dat je een winkel in Arnhem hebt, dan is dat – zeker in het westen van het land - plotseling een brug te ver. Alsof Arnhem onmogelijk ver van alles verwijderd is. Dus als het publiek niet naar onze winkel in Arnhem wil komen, moeten wij maar naar het publiek. Waar de tweede vestiging komt, kan ik nog niet zeggen, maar het is echt een serieus plan. Ons tweede plan is het voortzetten van ons lezingenprogramma buiten onze eigen winkel. Onze winkelruimte is niet zo groot. Dus willen we onze lezingen elders organiseren en we denken dat we daarmee ook meer publiek zullen trekken. Voor die lezingen buitenhuis zoeken we nu samenwerkingspartners.
 
Website WALTER BOOKS: http://www.walterinarnhem.nl/

Peter Nijenhuis
Steun OPA door member te worden en krijg naast gratis toegang tot onze avonden nog vele extra’s!