Luuk Wiehink en Roel Oortgiesen vormen sinds 2014 Studio Kort. Luuk Wiehink studeerde in 2012 af bij ArtEZ Product Design met ontwerpen om bestaande plastic verpakkingen een nieuw gebruik te geven. Roel Oortgiesen rondde in 2013 zijn studie Interaction Design aan ArtEZ af met wat je Physical Internet noemt: een object voorzien van een chip en software die data van het internet vertaald naar fysieke objecten. En daarnaast ontwikkelde hij een app voor het Venetië-project van kunstenaar Jonas Staal. Wat doen zij samen?

Onze projecten ontstaan veelal uit het streven naar maatschappelijke doelen en zijn in die zin idealistisch.

Vanuit onze eigen en van elkaar verschillende disciplines zoeken we de grenzen en de mogelijke verbindingen van de fysieke en digitale ontwerpwereld op. Onze projecten ontstaan veelal uit het streven naar maatschappelijke doelen en zijn in die zin idealistisch. Onze samenwerkingspartners zijn bijvoorbeeld gemeenten, innovatieve industriële bedrijven en het onderwijs.

Zo hebben we de afgelopen twee jaar een app ontwikkeld voor Nationaal Park De Hoge Veluwe. Je kunt met die app bepaalde plekken scannen in het park. Dan krijgt je informatie over de geschiedenis van die plek en over de grondleggers van het park en het museum: Anton Kröller en zijn kunstminnende en verzamelende vrouw Hélène Kröller-Müller. Bij de plek waar het echtpaar Kröller-Müller vóór de economische crisis van de jaren dertig van de vorige eeuw ooit een museum wilde bouwen, staat nu een nooit afgebouwde, maar wel intrigerende muur. Als je die scant krijg je de oorspronkelijke bouwplanen te zien en een impressie van hoe het eruit had gezien als de plannen wel waren doorgegaan. Je kunt ook een selfie maken van jezelf met Anton of Hélène Kröller-Müller. Van de app hebben we drie versies. Je kunt het park bezoeken aan de hand van Hélène Kröller-Müller, aan de hand van haar man Anton en er is een versie voor kinderen. Voor ons is het belangrijk dat bezoekers door middel van onze app een verbinding leggen met het verleden, met objecten en historische figuren. We hebben vooral geprobeerd om vanuit de gebruikers te denken, een gezin waarvan de ouders een andere versie kiezen dan de kinderen. Dat moet interessant zijn, het moet een beetje speels zijn en humor hebben, maar ook prikkelen tot discussie en de uitwisseling van inzichten en ervaringen tussen de leden van het gezin.

.... het moet een beetje speels zijn en humor hebben, maar ook prikkelen tot discussie

We hebben nu een heel mooi project in Arnhem lopen. Daar kunnen we nog niets over zeggen. We hebben er twee jaar aan gewerkt met een kleine subsidie van Gelderland Valoriseert. Deze zomer komen we er mee naar buiten. We hebben een techniek ontwikkeld die volgens ons zo bijzonder is, dat we er een op octrooi op hebben aangevraagd. En we zouden nog wel een app willen ontwikkelen met als onderwerp de Slag om Arnhem. Er zijn ongetwijfeld meer mensen die daar mee bezig zijn, maar wij zijn er heel goed in.

Voor de toekomst staan ons nog geen hele afgebakende plannen voor ogen. We zijn op dit moment bezig met de praktische uitwerking en afrondingen van een aantal projecten en we denken na over de toepassing van apps op terreinen waar dat nog niet eerder het geval is geweest. Onze benadering zou je sociologisch kunnen noemen. Bij het vormgeven van een eigen identiteit, het besteden van vrije tijd in de natuur of in een culturele omgeving en bij het leggen van sociale en zakelijke contacten zullen digitale media in de toekomst een steeds grotere rol spelen. Kun je daar zinvolle, intelligente toepassingen bij bedenken, toepassingen die mensen sociaal en cultureel verrijken? Voor ons is dat de grote vraag.

studiokort.nl

Steun OPA door member te worden en krijg naast gratis toegang tot onze avonden nog vele extra’s!