September 2016 vond alweer de elfde editie van Arnhemse Nieuwe plaat - een coproductie van OPA, Beeldende Kunst Arnhem en CASA. Met een 20x20 presentatie en een mini pop-up tentoonstelling in Showroom Arnhem presenteerde nieuw Arnhems talent zich aan de stad. Dertien talentvolle vissen uit de Arnhemse art & designvijver ArtEZ, afkomstig van de Academie van Bouwkunst, Creative Writing, Fashion Design, Fine Art, Graphic Design, Interaction Design en Product Design.
 
'Arnhemse Nieuwen', dat zijn uitblinkers met een eigen visie op hun vakgebied. Om deze talenten te selecteren bezocht een jury de ArtEZ modeshow, presentaties van Bouwkunst, de avond van Creative Writing in Oostpool en Showroom en natuurlijk de finals bij ArtEZ. De selectiecommissie AN 2016 bestond uit Addy de Boer (Nexit Architecten), Dirk Claessens (Sinds 1416), Mars Holwerda (Studio Mom), Mirjam Geelink (kunstcoördinator van Rijnstate), Peter van der West (Van der West - Creative Coding) en Rosell Heijmen (Suze May Sho).

Jorieke Tenbergen - Fashion Design
De krant leest Jorieke niet, maar ze kijkt wel naar de nieuwsfoto’s, deze vormen voor haar een belangrijke inspiratiebron. Ze verknipt beelden en maakt daar nieuwe beelden en ontwerpen van. De titel van haar afstudeercollectie was: Caution! Contaminated Context. Ze verandert de context van de elementen die ze ziet, zoals zwemvesten en overalls en blaast deze (digitaal) op. In deze collectie gebruikt ze dergelijke kledingstukken met een uitgesproken vorm of karakter als uitgangspunt om te combineren met bijvoorbeeld denim of sportkleding.
 
Suzan Marijnissen - Product Designer
Suzan’s belangrijkste inspiratiebron is licht. Niet alleen het verschijnsel licht, maar vooral de effecten die licht kan veroorzaken en de beleving daarvan. Ze maakte een collectie van vormstudies op basis van schaduwpatronen, gradaties van transparantie en kleur. Ze onderzocht verschillende lichtinvallen en kleurtemperatuur, zoals die plaatsvinden bij bijvoorbeeld het draaien van de zon bij een natuurlijke lichtinval. Hieruit ontstond een collectie raam-textiel. Met deze collectie wil Suzan de sfeer en de beleving van een ruimte beïnvloeden.
 
Berit Smit - Graphic Design
Als Berit museums bezoekt ervaart ze niet alleen de kunst, ze kijkt ook naar het gedrag van de bezoekers. Wat is de rol van de bezoekers in deze ruimtes? Wat dragen ze bij? Bewust of onbewust. En welke rol nemen ze aan? Berit’s onderzoek voor haar afstuderen ging niet alleen over de bezoekers zelf, maar vooral over de traditie of conservatieve wijze waarop er wordt nagedacht over de presentatie en ervaring van kunst. Voor haar afstuderen maakte ze gebruik van een database met gestolen kunstwerken. Deze stond vol met foto’s van kunstwerken van wisselende vorm, kwaliteit en formaat. Een museum op zich. In tegenstelling tot andere online kunstcollecties zag Berit hierin een nieuwe vorm van interactie tussen kunst en toeschouwer. Ze analyseerde haar ervaring met deze collectie, en maakte op basis daarvan een eigen speculatief museum.

 
Willem Kempers - Interaction Design
Hoe kunnen computersystemen of kunstmatige neurale netwerken leren? Dagelijks hebben we te maken met algoritmen die geschreven zijn om te leren van informatie en het ontdekken en vastleggen van patronen. Kunstmatige neurale netwerken leren op een wiskundige manier, met patroonherkenning en kansberekening, waar biologische neurale netwerken juist leren op basis van associatie. Willem is niet zo zeer geïnteresseerd in hoe kunstmatige intelligentie zo veel mogelijk kan denken als een biologisch brein, maar vooral in de verschillen van denken en hoe deze netwerken elkaar kunnen beïnvloeden en versterken. Een hart digitaal reconstrueren om het gedrag te analyseren of een ruimtelijke installatie creëren waarin je door een algoritme heen kan lopen ...
 
Leonie van Balen - Fashion Design
Vorig jaar zomer ging Leonie op vakantie naar het Indonesische eiland Sumba dat bekend staat om zijn ikat stoffen. Daar leerde ze alles over het proces achter de productie van deze stoffen. Terug in Nederland combineerde ze haar kennis over de ikat-techniek met breitechnieken. Hier kwam een nieuwe stof uit voort. Deze nieuwe stof doet soms denken aan voetbalsjaals. Dit maakte dat ze zich verdiepte in de cultuur van voetbalsupporter. De combinatie hiervan met de etnische achtergrond van ikat zorgde voor een interessante en innovatieve visuele stijl en materiaalgebruik in haar afstudeercollectie.
 
Marjolein Takman - Creative Writing
Wat deze avond uiterst vermakelijk maakte was de creativiteit en de originaliteit waarmee de Arnhemse Nieuwen zich dit jaar presenteerden. Zo vertelt Marjolein Takman ons een verhaal, waardoor we langzaam kennis maken met wat haar fascineert en inspireert. Haar verhaal gaat over een toevallige samenkomst van twee onderwerpen die ogenschijnlijk niks met elkaar te maken hadden, totdat ze ineens een inzicht kreeg waardoor deze verhalen wel degelijk met elkaar verweven raakten. Het is juist de willekeur van deze twee verhalen die haar aan het schrijven krijgt. Het verband bedenkt ze zelf, dat is haar kracht. Als ze op straat loopt vallen de kleinste eigenaardigheden haar op. De verhalen achter deze eigenaardigheden bedenkt ze zelf, waardoor ze deze opblaast tot nog eigenaardigere proporties.
 

Julia Janssen - Graphic Design
Voor haar afstuderen raakte Julia geïnspireerd door monetaire systemen. In tijden van financiële crisis en een toenemende publieke en politieke kritiek op het kapitalisme wilde ze uitzoeken hoe deze systemen werken en waar het mis kan gaan. Julia heeft oor voor kritiek en staat open voor nieuwe ideeën. Een daarvan is een economie met een sociaal basisinkomen. Een ander thema dat haar inspireerde is onze online privacy. Het internet is een systeem voor communicatie dat zó uit zijn voegen is gebarsten dat we onze grip erop niet kunnen behouden. Het is het wilde westen voor datamining geworden. Bedrijven gebruiken gratis onze data, zonder dat we er controle over hebben en laat staan dat we ervoor vergoed worden. Uit deze twee onderwerpen creëerde Julia een heel nieuw monetair systeem, met data als valuta. Je persoonlijke data bepaalt je waarde, deze data kunnen bedrijven kopen, waarmee jij een inkomen genereert. Een speculatief systeem voor een basisinkomen dat dus niet langer gefinancierd wordt door de overheid, maar door de datamining bedrijven.
 
Michelle Brouwer - Creative Writing
Road poetry is wat Michelle Brouwer inspireert. Ze is maar weer begonnen met autorijlessen, want hoe kun je nou road poetry maken zonder te rijden?... Haar werk gaat echter niet alleen over het letterlijk onderweg zijn, maar eerder over het gevoel van thuis willen zijn zonder een thuis te hebben. Ze onderzoekt door middel van haar schrijven zowel het onderwerp als het gevoel “thuis”. Het gevoel van nergens thuis te kunnen zijn is een gevoel dat diep in haar zelf geworteld is, maar waar anderen zich ook in herkennen, zo maakt ze persoonlijke onderwerpen groter dan haarzelf.
 
Janneke Donker  - Fine Art
Vele technologische ontwikkelingen in ons leven hebben gezorgd voor nieuwe termen, nieuwe beroepen, nieuwe hobby’s. Een daarvan is vloggen. Toen YouTube nog maar net bestond hadden de mensen die met regelmaat filmpjes deelden om een bepaald publiek te informeren, instrueren en vooral entertainen, nog geen naam. Wat is dit fenomeen en hoe ontstaat zoiets? Janneke Donker onderzocht deze subcultuur op antropologische wijze. Hoe doen personen zich voor op internet en hoe zijn ze echt? Hoe oprecht mensen ook kunnen overkomen, je kijkt altijd naar gecureerd en gecensureerd materiaal. Door zichzelf te onderwerpen aan het leven en denken van een vlogger maakt ze fysiek en digitaal werk dat vragen stelt over het grijze gebied tussen bedrog en het kunnen zijn wie je wil zijn op internet. Een thema waarover veel vragen zijn in onze huidige maatschappij, zoals vrijheid van gender keuze en seksualiteit.

Simone Atangana Bekono - Creative Writing
Simone’s passie voor verhalen vertellen en poëzie komen voort uit film en beelden. Het begint bij scènes met mensen, waaruit ze haar personages gestalten geeft. Maar op een gegeven moment miste ze een persoonlijk verband met haar personages. Haar omgeving raadde haar aan om over haarzelf te schrijven, omdat ze een interessante achtergrond heeft. Hier voelde ze in eerste instantie niks voor. Voor haar afstuderen schreef ze daarom over een schrijfster die niet over zichzelf wilde schrijven. Dit was een poëziebundel en een serie brieven in essayvorm.
 
Valerie van Zuijlen - Graphic Design
“Me, my MacBook and I.” Valerie van Zuijlen vertelt ons over haar relatie met haar MacBook die ontstond tijdens haar studie. Alle ins en outs van software leerde ze met een onvermoeibare toewijding. Haar computerscherm veranderde in een dynamisch landschap, een tweede realiteit. Wat haar opviel aan dit digitale landschap (of besturingssysteem) is het gebruik van elementen uit onze fysieke realiteit die gebruikt worden om in dit digitale landschap met ons te communiceren, zoals het prullenmandje, het documentenmapje, het envelopje, etc. Bovendien ontdekte ze de vele standaard features en digitale content voor vrij gebruik die in de software voorhanden zijn. Deze elementen gebruikte ze om verhalen te maken, van het poppetje uit Google Sketchup tot het konijntje en het theepotje in 3D cad software. Ineens kregen deze elementen een identiteit, ze werden personages. Door middel van screenshots, screen recordings en digitaal knip- en plakwerk ontstond uiteindelijk een animatiefilm.
 
Casper Notenboom (Product Design) en Giel Sengers (Bouwkunst) konden vanwege andere werkzaamheden en verblijf in het buitenland helaas niet bij de presentatie aanwezig zijn. Maak kennis met deze talenten via ArnhemseNieuwe.nl

Geert Lebens
Steun OPA door member te worden en krijg naast gratis toegang tot onze avonden nog vele extra’s!